Møde i udvalget d. 1. februar 2021
16. Genoptaget - Skovvej 16A/Carl Medingsvej 32, 4230 - Tagudskiftning - nedlæggelse af §14 forbud (B)
Sagsnr.: 330-2020-155923 Dok.nr.: 330-2021-18937 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
På grundlag af ansøgte tilladelser til udskiftning af taget
på to bevaringsværdige ejendomme, skal Udvalget tage stilling til, om der skal
nedlægges § 14 forbud indtil ny lokalplan er vedtaget.
Baggrund
De 2 ejendommes eksisterende skifertage ønskes udskiftet til
hhv. et "solartag" (se bilag) og sorte teglsten. Begge ejendomme
ligger inden for den kommende bevarende lokalplan for Skælskør Bymidte.
I september godkendte udvalget et principoplægget for en ny
bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, der har til formål, at bevare og
beskytte enkelte bevaringsværdige bygninger såvel som det historiske bymiljø i
sin helhed. Den nye lokalplan vil omfatte den gamle købstadsbebyggelse
(Algade-Vestergade) såvel som byens ældste villakvarterer, hvor de to berørte
ejendomme ligger. I den forbindelse vil alle væsentlige bygninger i området
blive registreret (SAVE-registrering), og der vil blive taget stilling til
hvilke bygninger, der på nuværende tidspunkt er særligt bevaringsværdige og
hvilke bygninger og bygningstræk, der gerne må ændres. Der vil formentligt også
blive taget stilling til efter hvilke kriterier en ansøgning om ændringer vil
blive behandlet. Den nye lokalplan forventes således at komme til at tage
stilling til hvilke tagmaterialer, der vil kunne blive godkendt, og der vil
formentligt blive taget stilling til om visse bygninger eller bygningsdele skal
undtages fra de mere generelle bestemmelser fordi de i særlig grad ønskes
bevaret.
Den ønskede ændring af skifertagene kan derfor med stor
sandsynlighed foregribe den kommende lokalplan, som måske vil udpege disse
bygninger som særligt bevaringsværdige, og derfor vil medføre et forbud mod
udskiftning af skifertage til andre tagmaterialer. Hvis kommunen giver
tilladelse til, at tagene ændres nu, så vil det være svært at få dem ændret
tilbage senere.
Hvis den nye lokalplan ikke ender med at stille krav om
bevaring af skifertage, vil de med stor sikkerhed sætte andre krav til hvilke
materialer, der må anvendes i området. Det er i denne sammenhæng sandsynligt,
at der vil komme regler for anvendelsen af solceller, og det er ikke
utænkeligt, at der vil komme forbud imod netop sorte tegl.
For de konkrete sager gælder følgende:
Skovvej 16A, 4230 Skælskør:
Det er et fritliggende enfamiliehus i 1½ plan, der er opført
i 1920 og ombygget i 1980. Huset er i Skælskør Kommuneatlas registreret med høj
bevaringsværdi (SAVE værdi 4). Huset har lige nu et skifertag, men der er søgt
om tilladelse til at ændre dette til et "solartag", der er en slags
solceller, der jf. ansøgningen skulle ligne skifer. Det fremsendte dataark kan
ses i bilag.
Ejendommen er omfattet af den bevarende rammelokalplan nr.
62 for Skælskør Bymidte. Det fremgår af lokalplanens § 1, at det blandt andet
er lokalplanens formål at sikre bykernens bevaringsværdige bebyggelse, og at
det kræver tilladelse at ændre tagbeklædningen.
Carl Medingsvej 32, 4230 Skælskør:
Det et fritliggende enfamiliehus i 1½ plan. Det er opført i
1884 og ombygget i 1955. Huset er i Skælskør Kommuneatlas registreret med høj
bevaringsværdi (SAVE værdis 3). Huset har lige nu et skifertag, men der er søgt
om tilladelse til at ændre dette til sorte teglsten.
Ejendommen er omfattet af
lokalplan nr. 1002 for det gamle bibliotek og omkringliggende ældre byområde i
Skælskør. Det fremgår af lokalplanens at det er områdets formål at fastlægge
bevaringsbestemmelser for hele området, og at ældre købstadsbebyggelse i videst
muligt omfang skal bevare sit oprindelige arkitektoniske særpræg. Det kræver
kommunens tilladelse at udskifte tagdækningen.
Retligt
grundlag
Planlovens § 14 angiver at kommunen kan nedlægge forbud mod,
at der retligt eller faktisk etableres forhold, som kan hindres med en
lokalplan. Forbudet kan højst nedlægges for et år.
Planlovens § 19 siger, at kommunen kan dispensere fra en
lokalplan, hvis ikke dispensationen strider imod lokalplanens formål. Når der i
lokalplanerne står, at en ændring af tagmaterialerne kræver kommunens
tilladelse, skal en ansøgning behandles som en ansøgning om dispensation.
Lokalplan 62 for Skælskør Bymidte.
Lokalplan 1002 for det gamle bibliotek og omkringliggende
ældre byområder.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at:
1. Godkende de
ønskede udskiftninger af tagbeklædning.
2. Nægte tilladelse
til den ene eller begge udskiftninger af tagmateriale med hjemmel i de
eksisterende lokalplaner.
3. Nedlægge § 14
forbud efter planloven til den ene eller begge udskiftninger af tagmateriale.
Vurdering
Begge ansøgninger strider
tydeligt mod det bevarende formål af gældende lokalplanlægning. Hvis udvalget
ikke ønsker at nedlægge et § 14 forbud, kan kommunen nedlægge forbud efter de
gældende lokalplaner. Lokalplanerne er dog mangelfulde idet de ikke fortæller
hvad man som borger kan forvente at få lov til i områderne. Det er en af
årsagerne til, at der er igangsat den nye lokalplan.
I dette tilfælde betyder
lokalplanernes tvetydighed, at kommunen kun kan meddele afslag, hvis det er
meget tydeligt, at det ønskede byggeri giver en stor negativ påvirkning af
ejendommens arkitektur eller det generelle gadebillede. Dette er efter
administrationens vurdering ikke tilstrækkeligt entydigt i den konkrete sag.
Hvis kommunen alligevel meddeler afslag efter lokalplanerne, vil der være stor
sandsynlighed for, at afgørelsen bliver omstødt, hvis sagen bliver påklaget.
Det er administrationens vurdering, at det vil være sværere
at sætte rammerne for en ny bevarende lokalplan for Skælskør, hvis der netop er
givet tilladelse til udskiftning af tage på bevaringsværdige bygninger til
tagmaterialer, der er i modstrid med de bestemmelser, man ønsker ved at
vedtage. Hvor stramt bestemmelserne skal formuleres i den kommende lokalplan
vil blive afstemt ud fra en fagligvurdering og gennem dialog med borgere,
bygningsejere og bevaringsinteresser. For de to
specifikke bygninger vil en tilladelse til at udskifte deres oprindelige tagmateriale
sandsynligvis betyde, at deres bevaringsværdi (hhv. SAVE-værdi 3 og 4) vil
falde. Endvidere kan udskiftningen til nye tagmaterialer muligvis
udviske et stiltræk for byens ældre villakvarterer, hvis denne tagtype udpeges
som særligt bevaringsværdig i SAVE-registreringen.
Det vil derfor være oplagt at
nedlægge et forbud mod ændringerne med hjemmel i planlovens § 14. Denne
bestemmelse siger netop, at kommunen kan nedlægge et forbud indtil den nye
lokalplan er vedtaget, dog højst i 1 år fra forbuddet nedlægges.
På denne måde vil kommunen få
tid til at finde ud af hvilke bestemmelser lokalplanen skal have, og der vil
også være tid til at få registreret de konkrete bygninger, så der bliver et
oplyst grundlag hvorpå det kan vurderes hvilke arkitektoniske forhold, der i
særlig grad er bevaringsværdige.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at der i henhold til planlovens § 14 nedlægges forbud mod ændringer af
tagmaterialerne på Skovvej 16A og Carl Medingsvej 32, 4230 Skælskør.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Udvalget ønsker at høre kulturmiljørådet før der tages
stilling til sagen, også med fokus på SAVE registrering.
Genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Kulturmiljørådet anbefaler, at der nedlægges et §14 forbud
mod udskiftningen af skifertagende. Kulturmiljørådets udtalelse er vedlagt i
bilag.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Udvalget tilsluttede sig et §14 forbud i forhold til den
kommende bevarende lokalplan for Skælskør gamle bymidte, samt det igangværende
arbejde for revision af masterplan, som fremlægges i offentlig høring i juni
måned.